Умовно усіх нас можна розділити на два табори: тих, хто завжди запізнюється й часто забуває, і тих, хто приходить вчасно і пам’ятає важливе. У чому ж тут секрет? У вмінні керувати часом: планувати, виділяти пріоритети і фокусуватися на них, починати та завершувати виконання завдання, формувати корисні і продуктивні звички.
Чи потрібно цього навчати дитину? Якщо ви хочете бачити вільною у виборі, зосередженою, спокійною і ефективною, звісно – так. Адже
- вміння планувати – це не про «встигнути все», а про «зберегти час для себе»,
- вміння виділяти пріоритети, це не тільки бачити важливе, це про формувати мету і досягати,
- вміння починати і завершувати, це не тільки про результат, це про зростання особистості і розкриття талантів,
- вміння формувати звички, це не тільки про здорове життя, це про здорове життя у здоровому оточенні.
Із чого ж починати і як розвивати зазначені вміння?
У плануванні і нотатках з установленням важливих подій чи завдань вам допоможе звичайний планер. Сьогодні їх чималий вибір і ви зможете знайти той, що підходить саме для ваших завдань.
Якщо ви обираєте планер дошколярику або школяру 1-4 класів, нехай він буде кольоровий, з ігровим елементом, якого легко додають наліпки. Це знайомий дітям елемент і ним дуже легко користуватися, коли потрібно щось позначити.
Планер має бути зручним у користуванні. Найкраще, коли його можна повісити у куточку дитини: біля столу чи полиць. Тоді він буде постійно перед очима і нагадуватиме своїми позначками про важливі завдання.
Планування може бути на день, на тиждень, або на місяць.
Рекомендуємо вам почати із планування на місяць:
- позначити свята та пам’ятні дати, які можуть бути протягом періоду,
- згадати, у кого буде день народження, і позначити цей день, щоб привітати іменинника,
- якщо ви плануєте якісь подорожі, відвідини тощо і це може тривати декілька днів – цю подію так само можна замалювати у планері,
- непогано ще позначати повторювані завдання: наприклад, тренування чи профілактичні відвідини лікаря.
Зрештою, дитина може позначити усі свої важливі події майбутнього. І це стане прекрасним приводом виділити пріоритети: тобто те, на що потрібно буде звернути увагу у першу чергу.
Фокусування або вміння виділяти пріоритети дуже важлива навичка дорослого. Вона не тільки допомагає зосереджуватися, а я значно економить час і підвищує результативність. Адже ми встигаємо не тоді, коли робимо одночасно декілька завдань. Так ми лише втомлюємося швидше. А тоді, коли концентруємося на завданнях по черзі, обираючи для початку ті, що дадуть нам більше ефекту для майбутнього. Як говорять у народі «готуй сани з літа». Це теж про вміння планувати і визначати пріоритети.
Крім планування подій і завдань важливою є звичка виконання цих завдань. У кожного з нас є обов’язки, які ми маємо виконувати, щоб підтримувати порядок і добробут нашого життя. У дитини так само з часом з′являються свої обов’язки. Обговорюйте їх разом і записуйте у планері.
Обов’язки можуть змінюватися з часом. Дитина може пропонувати їх модифікацію. Головне, що їх виконання формує самостійність і таку важливу рису як відповідальність. Адже інколи нам потрібно зробити у першу чергу не те, що нам подобається, а те, що на даний момент потрібно з різних причин.
І декілька слів про звички. Про них ми теж згадуємо у планері-мотиваторі.
Сформувати нову звичку, особливо корисну, не так вже й просто. Потрібно не один раз повторити дію, щоб потім наш організм автоматично її виконував. Саме для вироблення цієї автоматизації і придумали трекер звичок. Усе що вам потрібно
- записати звичку, яку формуєте,
- замальовувати квадратик у трекері лише в тому випадку, коли ви повністю виконуєте вправу чи завдання.
Якщо у вас протягом місяця буде замальований весь рядочок, можна говорити, що нове вміння перейшло у звичку. І вашій дитині точно вже набагато легше виконувати це завдання.
А що ж робити з плануванням на тиждень і день? Їх корисно використовувати для окремих подій. Наприклад, ви тиждень будете у відпустці: занотуйте, як ви хотіли б проводити кожен день. Або ви плануєте генеральне прибирання чи домашнє свято: скористайтеся планувальником на день, щоб зазначити ті цілі, яких хотіли б досягти цього дня.
І нехай у вас вистачає часу для ваших улюблених занять!
Автор проєктів для розвитку дитини, керівник видавництва «Активний Розвиток Талантів» Наталія Коваль