Каталог
Е-книги
Графік роботи:
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
Каталог
Е-книги
Хочу вчитися!
20.11.2019
Поради батькам
Дитина залюбки іде на заняття.  Правда ж, бажана мрія багатьох батьків? Навчання новому складний процес, що вимагає зосередженості, терпіння, повторення, не зважання на помилки. У більш дорослому віці ми часто йдемо цим шляхом дисциплінарно, силою волі. Хоча набагато легше навчатися через допитливість, зацікавлення. Легше – не значить гірше. Адже так само нам потрібно концентруватися під час виконання вправи, декілька разів практикувати навичку, помилятися і пробувати знову. Але коли є природна цікавість «як же воно буде, якщо», менше супротиву, а отже – менше втоми.

Ось і головний секрет – дитина займатиметься залюбки, коли не буде надто втомлюватися і матиме щоразу новий результат. За яких умов таке можливо?

Малята

Грайтеся. Спілкуйтеся. Гуляйте. Займайтеся побутовими справами. І під час цього вводьте перші навчальні вміння:

- загальна кількість (1 горішок – багато горішків), лічба (1 кубик, 2 кубики…),
- розрізнення форм (кругле сонечко, квадратне вікно),
- кольору (жовте курчатко, червона ягідка),
- величини й порівняння (великий ведмідь, маленький зайчик; довга смужка, коротка смужка; високе дерево, низький кущик).

Не обмежуйте простір дитини столиком для занять. Зараз їй потрібен більший простір для знайомства зі світом.


    

Перші ваші заняття мають бути максимально творчими: складайте, малюйте, зафарбовуйте, ліпіть, наклеюйте (спочатку можуть бути наліпки). Такі активності – це прекрасний розвиток моторики руки. Пальчики навчаться працювати й дитині буде легше тримати в руках ручку і писати свої перші елементи знаків, а потім справжні літери й цифри. А ще такі заняття – розвиток уяви, фантазії, образного, творчого мислення. Через образи дитина починає сприймати та вивчати світ. Через образи вона відновлює те, що запам’ятала. Таким способом вона, власне, вчиться. Підтримайте її у цьому і давайте більше інструменту. Розмальовок має бути багато для свого віку. Вирізання і складання простих фігурок - регулярною вправою. Ігри в лабіринти й загадки на уважність так само. Використовуйте для ігор знайомі іграшки. «Хто прийшов у гості до ведмедика? Назвемо?» «Котик, лялька, песик, дракончик…» Прибираєте якусь іграшку. «Когось із гостей не стало? Хто пішов погуляти?»  

Дитина майже завжди готова гратися. Це її спосіб комунікації. Від вас лише різноманіття ігор.

Слухайте і розглядайте книжки. Це теж творче заняття. Уявіть тільки, який багатий світ виникає перед очима дитини, коли вона слухає ваш голос. А коли ви разом розглянете, як історію чи казку намалював художник, світ стає ще багатшим. І багатшим не тільки образами, а й емоціями. Трохи пізніше ви вчитиметеся їх розрізняти й розуміти, чому вони виникають. А поки ви разом захоплюєтеся і дивуєтеся. І радісно знаходите знайомі образи.

Дошкільнята
Тут уже з'являються справжні заняття. Так само через ігровий метод, але вже в певний час, у певному просторі (є свій столик, поличка із книжками та кольоровими зошитами, обладнанням для творчості). У вас багатший спектр напрямків занять.

1) Так само залишаються творчі: малювання, розфарбовування (відрізняється від зафарбовування), складання фігурок, наклеювання переходить в аплікації – створення образів із декількох частин.


       

2) Ширшою стає математика, крім чисел і цифр, ви навчаєтеся лічити, складати приклади, визначати час, орієнтуватися у просторі, порівнювати величини, розв’язувати логічні завдання.

           

3) Додаються передписьмові навички: проведення ліній (ті самі хвилі, сніжинки, парканчики тощо), штрихування у певному напрямку та нахилі, обведення малюнків за пунктиром, безвідривне малювання тощо.  

       

4) Ви починаєте вчити абетку, і можливо потроху читаєте прості слова. Знову ж таки, використовуючи малюнки, як опору для формування нового вміння.

       

Абетка – малюнок на літеру.
Складаємо малюнок – читаємо коротке слово, називаючи малюнок. Ідентифікація звука і літери.
Називаємо малюнок – складаємо назву із літер.
Читаємо слово – підбираємо до нього малюнок.

За цією методикою укладено серію книжок-вирізалок для навчання читання через моторну функцію.

Звернули увагу? У віці 4-5 років додаються «знакові» завдання. Цифри, знаки, букви – це все символи, до запам’ятовування яких дитина має дорости. 


Якщо малятам достатньо отримати ефект від гри чи заняття – вийшло те, чого до цього не було. І це розвиває їх допитливість. Дошкільнятам важливо отримати результат – я працював і завдяки цьому змінилися мої вміння. Я роблю те, чого раніше не вмів, і завдяки цьому можу отримати більший ефект. І це розвиває їх зацікавлення продовжувати.

Молодші школярі   
З мінімальним стресом почнеться ваша шкільна пора, коли попереду були ті активності, про які ми говорили. Дитина багато до чого призвичаєна і багато вмінь вже розвинуто. Тепер можна їх застосовувати. У цей період головний стрес – зміна середовища. За постійної підтримки батьків - дитині достатньо розуміти, що ви завжди поряд і завжди допоможете – школярик впорається з адаптаційними місяцями швидко.

У цьому віці головне достатньо практики. Повторюйте, тренуйте максимально різними способами письмо, математику, читання. Рідко буває, що потрібно практикувати одразу три напрямки. Зазвичай якийсь один-два дитині даються простіше, і тут важливо урізноманітнювати. Приміром, ви легко навчилися читати – додавайте у навчальний репертуар більше текстів, ілюстрованих книжок різних категорій, читайте разом, обговорюйте. Не чекайте завдання від вчителя. Якщо у вас добре пішла математика – додавайте логічних вправ, додаткових зошитів із прикладами й задачками. Розширюйте діапазон застосування вмінь.

Щоденне тренування, за винятком вихідних, потрібне у предметах, які «не дуже виходять». Як зацікавити тут? Майбутньою незалежністю. Ти зможеш легко написати листівку сам, ти вмітимеш порахувати в умі сам і допомагатимеш бабусі робити покупки. Ти станеш першим – особливо важливо для хлопчиків, у яких від природи добре розвинена змагальність.  

     

Як підібрати матеріал і організувати тренування?
1) Виділяти певний час: до 20 хвилин на предмет, не більше.
2) Добирати різні вправи на окремих аркушах. Товстий зошит буде напружувати, а один аркуш нібито й нічого.
3) Набратися терпіння і щоразу пояснювати там, де забувається.
4) Підбадьорювати в процесі й обов’язково після завершення.
5) Не виконувати вправу за дитину. Не поспішати з підказками. Допомагати, коли вона попросить цього.  
6) Емоційно позитивна атмосфера. З вашою дитиною усе гаразд. І вона є талановитою у певному напрямку. Пам’ятайте про це. 
 
Вчитися – це окреме вміння. Воно нам знадобиться протягом усього життя. Тому важливо навчити цього вміння дітей. І головне – ніколи не пізно почати. Ви нічого не пропустили, якщо у вас є бажання.
Отже, бажань вам і успіхів!      
   
 
Директорка видавництва "Активний Розвиток Талантів",
авторка креативних методик розвитку і навчання дитини
Наталія Коваль

Сподобалася стаття? Розкажіть друзям:
Поділитися: