Найближчі роки ми часто чуємо це слово. Її вважають головною навичкою століття. То ж, що це? І чи можна цю навичку розвивати?
Креативність — вміння неординарно вирішувати якусь задачу або реалізовувати завдання. Здатність по-іншому подивитися на світ і застосувати його надбання, порушуючи створені шаблони. Завдяки креативності створюють нові шляхи розвитку діяльності, нові продукти, нові технології.
В дитинстві ми всі креативні. Ми беремо звичайну палицю і уявляємо, що це суперкомета. Ми малюємо якісь каракулі і бачимо в них пишну зачіску принцеси. Ми будуємо із конструктора «палац». Із креативністю у дітей все гаразд. Так і залишатиметься, якщо її не пригасять дорослі. Робиться це зазвичай такими діями:
- «Що це ти намалював? Кота? Зовсім не схоже, кіт має бути …» — тобто критика.
- «Я не хочу гратися у твої вигадані ігри» — не сприйняття дитячого світу.
- «На, ось тобі телефон, подивися мультики» — замість виділити час на малювання, ліплення, будь-яку спільну творчість.
- «Іди запитай у мами (у тата)» — уникаємо спілкування, таким чином знищуючи природню допитливість, з якої починається весь розвиток особистості.
- «Не заважай мені, я сама зроблю» — заборона самостійної діяльності.
Щоб розвивати креативність і допомагати дитині бути більш впевненою у розв’язанні своїх задач, робимо навпаки:
1) «Це в тебе кіт? Який незвичайний. А де він живе? А як його звати? Що він найбільше любить робити?» — заохочуємо і стимулюємо. Не говоримо «як прекрасно, ти просто геній», а збуджуємо уяву далі, додаючи деталей.
2) «Хто ти? Ти людина чи тварина? Можливо, ти прибулець з іншої планети?» Моя дитина часто уявляє себе кимось у грі. І найцікавіший момент — мені здогадатися, ким він є зараз. Завдяки таким театралізованим іграм, син безапеляційно виграє у нас у грі «Крокодил» або «Хто я?». А нам найбільше подобається спостерігати, як він зображує об’єкти. Іноді він знаходить такі способи зображання, що ми, як «зіпсовані» дорослі, зроду б не здогадалися.
3) На заклик дитини «Давай помалюємо!» найкраще, що ви можете зробити — припинити свою справу і піти малювати. Насправді, це не займе у вас надто багато часу. Сфокусованість дітей на певному занятті в середньому близько 20 хв у віці 4-5 років. Але ці хвилини подарують дитині вашу залученість, яка запам’ятається як емоційна підтримка у будь-якій ситуації. До того ж, будь-яка творчість допомагає збалансуватися, тому зовсім не завадить будь-якій дорослій людині.
4) Запитання дітей — це найкращий привід спілкування. Я обожнюю запитання свого сина. Інколи вони бувають несподіваними і не на все я знаю відповідь. Тоді ми йдемо її шукати. Не відмахуйтеся, натомість скажіть «Яке цікаве запитання. А як ти думаєш? Давай подивимося, що про це вже відомо…», «Давай поміркуємо…» тощо. Допитливість формує цікавість. Цікавість — гарант майбутньої успішності у навчанні та засвоєні професійних умінь в дорослому житті.
5) Коли я починаю куховарити, у певні моменти підбігає дитина із закликом «я допоможу», надягає кулінарні рукавички і я даю змогу допомогти. Навіть, якщо я знаю, що часу на приготування ми витратимо трошки більше, шматочки на салат можуть бути не такими дрібними, як треба, але в цей момент для мене важливіше, щоб дитина змогла реалізувати своє бажання спробувати. Найжахливіше, що може бути для креативності — не мати змогу спробувати.
Найкраще розвивати креативні навички через ігри й різні види мистецтва. Часто в цьому можуть допомогти і знайомі вам малювалки, розфарбовки і різні творчі набори.
Наприклад, серія зошитів для різного віку «Креативна навчалочка».
Вже сама назва підказує особливість підходу, що тут застосовано. Кожна сторінка містить певне малюнкове завдання і зразок, як його можна виконати.
Але це зовсім не означає, що ви не можете на свій погляд домалювати чоловічка. Одному типу людей краще працювати за інструкцією, відтворюючи вже існуюче, іншому – шукати власний варіант, створюючи щось нове. «Креативна навчалочка» дозволяє обирати або використовувати обидва. Розуміти інструкцію і виконувати дії за алгоритмом насправді так само необхідне вміння. Саме відтворюючи ми опановуємо знання світу. І саме ці знання допомагають нам потім створювати.
У творчості не буває «неправильно». Про це у творчих збірниках з малювання та розфарбовування.
(сторінка із збірника «Розфарбовка-домальовка»)
Це приклад завдання для дітей віком від 3-х років. «Зроби дерево чарівним, домалюй крону» — кожен із нас по-різному може показати чарівність. І всі варіанти будуть правильними.
(сторінка із збірника «Кумедні розмальовки про…»)
Придумай ім′я і обери кольори, які, на твій погляд, підійдуть цьому імені. Прекрасний привід для фантазії.
Вправа-тренування для ручки.
Художнє зафарбовування
(сторінки зі збірника «Розфарбовка з графомоторними доріжками»)
Творчість допомагає заспокоїтися, адже саме в хвилини спокою прилітають найнесподіваніші, найяскравіші ідеї. Давайте дозволимо їм прилітати до наших дітей якнайчастіше.
Автор проєктів для розвитку дітей, керівниця видавництва «Активний Розвиток Талантів» Наталія Коваль.