Каталог
Е-книги
Графік роботи:
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
Каталог
Е-книги
Креативність. Як розвиваємо?
11.10.2021
Поради батькам

Найближчі роки ми часто чуємо це слово. Її вважають головною навичкою століття. То ж, що це? І чи можна цю навичку розвивати?

Креативність — вміння неординарно вирішувати якусь задачу або реалізовувати завдання.  Здатність по-іншому подивитися на світ і застосувати його надбання, порушуючи створені шаблони. Завдяки креативності створюють нові шляхи розвитку діяльності, нові продукти, нові технології.

В дитинстві ми всі креативні. Ми беремо звичайну палицю і уявляємо, що це суперкомета. Ми малюємо якісь каракулі і бачимо в них пишну зачіску принцеси. Ми будуємо із конструктора «палац». Із креативністю у дітей все гаразд. Так і залишатиметься, якщо її не пригасять дорослі. Робиться це зазвичай такими діями:

  1. «Що це ти намалював? Кота? Зовсім не схоже, кіт має бути …» — тобто критика.
  2. «Я не хочу гратися у твої вигадані ігри» — не сприйняття дитячого світу.
  3. «На, ось тобі телефон, подивися мультики» — замість виділити час на малювання, ліплення, будь-яку спільну творчість.
  4. «Іди запитай у мами (у тата)» — уникаємо спілкування, таким чином знищуючи природню допитливість, з якої починається весь розвиток особистості.
  5. «Не заважай мені, я сама зроблю» — заборона самостійної діяльності.

Щоб розвивати креативність і допомагати дитині бути більш впевненою у розв’язанні своїх задач, робимо навпаки:

1) «Це в тебе кіт? Який незвичайний. А де він живе? А як його звати? Що він найбільше любить робити?» — заохочуємо і стимулюємо. Не говоримо «як прекрасно, ти просто геній», а збуджуємо уяву далі, додаючи деталей. 

2) «Хто ти? Ти людина чи тварина? Можливо, ти прибулець з іншої планети?» Моя дитина часто уявляє себе кимось у грі. І найцікавіший момент — мені здогадатися, ким він є зараз. Завдяки таким театралізованим іграм, син безапеляційно виграє у нас у грі «Крокодил» або «Хто я?». А нам найбільше подобається спостерігати, як він зображує об’єкти. Іноді він знаходить такі способи зображання, що ми, як «зіпсовані» дорослі, зроду б не здогадалися.     

3) На заклик дитини «Давай помалюємо!» найкраще, що ви можете зробити — припинити свою справу і піти малювати. Насправді, це не займе у вас надто багато часу. Сфокусованість дітей на певному занятті в середньому близько 20 хв у віці 4-5 років. Але ці хвилини подарують дитині вашу залученість, яка запам’ятається як емоційна підтримка у будь-якій ситуації. До того ж, будь-яка творчість допомагає збалансуватися, тому зовсім не завадить будь-якій дорослій людині.

4) Запитання дітей — це найкращий привід спілкування. Я обожнюю запитання свого сина. Інколи вони бувають несподіваними і не на все я знаю відповідь. Тоді ми йдемо її шукати. Не відмахуйтеся, натомість скажіть «Яке цікаве запитання. А як ти думаєш? Давай подивимося, що про це вже відомо…», «Давай поміркуємо…» тощо. Допитливість формує цікавість. Цікавість — гарант майбутньої успішності у навчанні та засвоєні професійних умінь в дорослому житті.

5) Коли я починаю куховарити, у певні моменти підбігає дитина із закликом «я допоможу», надягає кулінарні рукавички і я даю змогу допомогти. Навіть, якщо я знаю, що часу на приготування ми витратимо трошки більше, шматочки на салат можуть бути не такими дрібними, як треба, але в цей момент для мене важливіше, щоб дитина змогла реалізувати своє бажання спробувати. Найжахливіше, що може бути для креативності — не мати змогу спробувати.

Найкраще розвивати креативні навички через ігри й різні види мистецтва. Часто в цьому можуть допомогти і знайомі вам малювалки, розфарбовки і різні творчі набори.

Наприклад, серія зошитів для різного віку «Креативна навчалочка».

Вже сама назва підказує особливість підходу, що тут застосовано. Кожна сторінка містить певне малюнкове завдання і зразок, як його можна виконати.

 

 

Але це зовсім не означає, що ви не можете на свій погляд домалювати чоловічка. Одному типу людей краще працювати за інструкцією, відтворюючи вже існуюче, іншому – шукати власний варіант, створюючи щось нове. «Креативна навчалочка» дозволяє обирати або використовувати обидва. Розуміти інструкцію і виконувати дії за алгоритмом насправді так само необхідне вміння. Саме відтворюючи ми опановуємо знання світу. І саме ці знання допомагають нам потім створювати.

У творчості не буває «неправильно». Про це у творчих збірниках з малювання та розфарбовування.

 

(сторінка із збірника «Розфарбовка-домальовка»)

 

Це приклад завдання для дітей віком від 3-х років. «Зроби дерево чарівним, домалюй крону» — кожен із нас по-різному може показати чарівність. І всі варіанти будуть правильними.

 

(сторінка із збірника «Кумедні розмальовки про…»)

 

Придумай ім′я і обери кольори, які, на твій погляд, підійдуть цьому імені. Прекрасний привід для фантазії.

 

Вправа-тренування для ручки.

 

Художнє зафарбовування

(сторінки зі збірника «Розфарбовка з графомоторними доріжками»)

 

 

Творчість допомагає заспокоїтися, адже саме в хвилини спокою прилітають найнесподіваніші, найяскравіші ідеї. Давайте дозволимо їм прилітати до наших дітей якнайчастіше.

 

Автор проєктів для розвитку дітей, керівниця видавництва «Активний Розвиток Талантів» Наталія Коваль.

Сподобалася стаття? Розкажіть друзям:
Поділитися: