Каталог
Е-книги
Графік роботи:
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
Каталог
Е-книги
Ранок опікується проблемами шкільної природничої освіти
27.10.2014
Новини
22 жовтня 2014 року відбулося засідання Міжнародного круглого столу «Якісна шкільна природнича освіта сьогодні — кваліфікований інженер завтра», що було організовано Спілкою наукових і інженерних об’єднань України (СНІО) спільно з Малою академією наук України (МАН). Інформаційну підтримку заходу здійснювало видавництво «Ранок».
У засіданні взяли участь: заступник Міністра освіти і науки України М. В. Стріха; академік-секретар відділення фізики і астрономії Національної академії наук України В. М. Локтєв; Президент Малої академії наук С. О. Довгий; радник Генерального директора Державного космічного агентства України Е. І. Кузнєцов; віце-президент Українського союзу промисловців та підприємців К. В. Марчук; радник Посольства Республіки Польща в Україні А. Кузьма; Генеральний секретар Польської федерації інженерних організацій (FSNT-NOT) Я. Кубельський; співробітники Міністерства освіти і науки України; керівники загальноосвітніх навчальних закладів, позашкільних об’єднань; шкільні вчителі; представники науково-технічної громадськості; експерти польського проекту «Інноваційна техніка — програма технічної підготовки для гімназистів» та ін. Загальна кількість учасників склала 76 осіб.
Виступи перших доповідачів визначили хід подальшої дискусії. Президент МАН С. О. Довгий розповів про діяльність і досягнення нобелівського лауреата Жоржа Шарпака, вихідця з Волині, одного із засновників Європейського центру ядерних досліджень у Женеві, невтомного дослідника, педагога-подвижника, який ініціював запровадження системи наукової освіти у школах «Руки в тісті». Цю систему зараз підтримують 65 % навчальних закладів Франції, впроваджує у своїй діяльності МАН України.
Заступник Міністра освіти і науки України М. В. Стріха у своєму виступі підкреслив, що зниження інтересу до вивчення природничих дисциплін є загальносвітовою тенденцією, яка, на жаль, не обминула й Україну. Наслідком цієї тенденції зараз є незадовільний рівень підготовки випускників загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема в галузі фізики й математики. М. В. Стріха як президент Українського фізичного товариства виявив занепокоєння зниженням рівня підготовки вчителів відповідного профілю (більше половини вчителів не впоралися з тестом ЗНО), якістю навчання за програмами з фізики для учнів 10 і 11 класів (свого часу термін навчання за цими програмами було скорочено з трьох до двох років), спробою впровадити нову концепцію профільного навчання. Якщо не змінити негативну тенденцію, наголосив заступник Міністра, то Україну в майбутньому чекає кадрова катастрофа. Вирішувати проблему потрібно загальними зусиллями, за широкої підтримки науково-технічної громадськості.
Радник Посольства Республіки Польща в Україні пані Анна Кузьма у своєму зверненні до учасників Круглого столу підтримала ідею щодо консолідації зусиль, напрямлених на подолання кризи, яка існує в шкільній природничій освіті, та висловила сподівання, що круглий стіл як захід, спрямований на збагачення знаннями, обмін досвідом, запропонує практичні кроки щодо подальшого співробітництва в галузі освіти між Україною та Польщею.
Усі наступні доповідачі давали свій варіант відповіді на запитання: «Як всупереч існуючим тенденціям підтримати шкільну природничу освіту, зберегти інтерес дітей до навчання і перетворити Україну на інженерну державу?».
Польські колеги розповіли про навчальну програму для гімназій (учні 7–9 років навчання), яка була створена фахівцями Федерації інженерних організацій Польщі. Програма налічує 5 курсів: «Домашня техніка», «Енергія та робототехніка», «Вода», «Конструкції», «Обмін інформацією». Для кожного курсу польські колеги підготували весь набір необхідних посібників: власно навчальний курс, рекомендації для вчителів, робочі зошити для учнів, обладнання. Програма була апробована у 20 школах у п’яти містах країни та отримала позитивні відгуки викладачів і учнів.
Українські доповідачі поділилися досвідом організації шкільної та позашкільної підготовки школярів у галузі природничих наук. Учасники Круглого столу ознайомилися з наробками МАН України, Національного центру аерокосмічної підготовки молоді та Київського центру науково-технічної творчості молоді «Сфера». Свої думки щодо включення елементів професійної орієнтації школярів до курсу викладання фізики висловили автори чинних підручників.
Важливим елементом обговорення стали коментарі з боку представників промисловості та вищої школи. Професор І. О. Анісімов, декан радіофізичного факультету Київського національного університету ім. Т. Г. Шевченка, та професор Б. В. Лупкін, завідувач Учбово-коордінаційного пункту АНТК «Антонов», підтвердили, що підготовка школярів з природничих дисциплін погіршилася. Це призводить до того, що викладачі вищих навчальних закладів вимушені, зокрема, повторно читати курс шкільної фізики для студентів.
Величезний інтерес різних кіл суспільства до проблеми технічної підготовки школярів однозначно свідчить про важливість та своєчасність обговорення цього питання. Доповідачі були одностайні у своїх висновках, що вирішення питання: а) потребує спільних зусиль з боку всіх зацікавлених сторін; б) це довготривалий процес, який неможливо вирішити за одне чи два засідання. Порівняння досвіду Польщі та України свідчить, что обидві країни мають схожі проблеми. Очевидним є також висновок, що форми й методи Польщі та України взаємно доповнюють одне одного. Для продовження роботи СНІО, МАН України та FSNT-NOT прийняли рішення створити робочу групу та запросити до участі в її роботі представників МОН України, НАН України та інших зацікавлених осіб.

Міжнародний круглий стіл: як усе відбувалося:




Привітання від Міністерства освіти і науки України: заступник Міністра М. В. Стріха:


Привітання від польських гостей: генеральний секретар Польської федерації інженерних організацій (FSNT-NOT) Я. Кубельский (у центрі); радник Посольства Республіки Польща в Україні А. Кузьма (ліворуч):


Виступає президент Малої академії наук України С. О. Довгий:


Гострі запитання доповідачам. Академік-секретар відділення фізики і астрономії Національної академії наук України В. М. Локтєв (праворуч):


Презентація представника FSNT-NOT доктора-інженера Єжи Коллонтая:


На фото (зліва направо): Генеральний директор Української асоціації аграрних інженерів В. Ф. Кульгавий; Голова Союзу ветеранів ракетних військ стратегічного призначення генерал М. М. Філатов; радник Генерального директора Державного космічного агентства України Е. І. Кузнєцов:


Керівники Київського національного університету будівництва і архітектури: ректор університету професор П. М. Куліков (праворуч); проректор з навчально-виховної роботи доцент Д. О. Чернишев:


На фото (зліва направо): перший заступник головного вченого секретаря НАН України В. О. Ємельянов; помічник Президента НАН України В. П. Іванов; віце-президент Українського товариства неруйнівного контролю та технічної діагностики М. Л. Козакевич; заступник директора Аерокосмічного товариства України професор В. Ф. Фролов:


Доповідачі другої частини Круглого столу (зліва направо): учитель фізики, співавтор підручників з фізики для учнів 7–11 класів Ф. Я. Божинова; директор МАН України О. В. Лісовий; декан радіофізичного факультету Київського національного університету ім. Т. Г. Шевченка І. О. Анісімов:


Спілкування під час перерви:



Сподобалася стаття? Розкажіть друзям:
Поділитися: