Каталог
Е-книги
Графік роботи:
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
з 9-00 до 21-00 (пн-пт), з 10-00 до 19-00 (сб)
Каталог
Е-книги
Вчимось у «Лісових комерсантів»: інтерв’ю з автором Сергієм Вожжовим
09.02.2024
Що почитати?

Запрошуємо вас поринути у Чарівний світ «Лісових комерсантів»! Сьогодні ми маємо можливість зануритися у ці захопливі історії разом з його автором. Сергій Вожжов — підприємець, бізнес-тренер міжнародного класу, автор фінансових ігор і викладач фінансової грамотності. Поговорили з Сергієм про книжку, її філософське підґрунтя, фінансову грамотність і майбутні плани. Сідайте зручніше, попереду подорож у Лісовий світ.  

- Як народилася ідея перетворити настільну гру «Лісові комерсанти» на книжку? 

- Це випадкова історія. В кінці 2019 року ми випустили гру. А у 2022 країна на три місяці зачинилася на карантин. Ніхто не знав, скільки він буде тривати. Його постійно продовжували та було незрозуміло взагалі, в якому напрямку буде рухатися ця історія. 

І я побачив, що моїм дітям, які сиділи вдома, сумно. І тоді я просто для них став писати казки. Це не писалась книжка для видання, це писались казки для моїх дітей. Згодом я почав викладати деякі з них в соціальних мережах. Я став отримувати багато зворотного зв'язку і подяк, що люди стали ввечері читати дітям ці казки і їм було дуже цікаво.

В лютому 2022 року ми святкували успіх моєї книжки «Мрія на мільйон» в офісі видавництва «Ранок» у Харкові. І підписали договір на наступну книжку. І тут я згадав, що у мене лежать написані казки. Я показав їх, вони сподобалися і ми підписали за тиждень до повномасштабного вторгнення договір на книжку «Лісові комерсанти». 

Звісно, що у 2022 році нічого не вийшло. Було складно знайти художника або художницю, яка б мала такий емоційний стан, щоб книжка була тепла, класна, приємна. Але у 2023 році все вдалося і в жовтні «Лісові комерсанти» побачили світ. 

- Як працювали з ілюстраторкою? Чи ваші образи персонажів знайшли втілення в тих малюнках, які зараз ми бачимо в книжці? 

- Катерина Бранчукова, яка ілюструвала книжку, вирішила малювати одразу в онлайн-форматі. А це було восени 2022 року. Щойно вона взялася за це, почалися обстріли, блекаути, години і дні без електрики. Це була реальна історія подолання перешкод і проблем, які навпаки запалювали та надихали. 

У мене була абсолютна довіра з самого початку до художниці. Мені було цікаво, якими вона побачить цих героїв. Єдине, що я підказав — додати української символіки. Якщо звернете увагу, майже на кожному малюнку є щось українське: десь прапорець, десь тризуб, десь українські надписи на книжках. Це вплетено в ілюстрації дуже природно. 

Ми маємо акцентувати на цьому, тому що ця книжка робиться під час війни. Це українська книжка. Ми маємо таким чином показати всьому світу: дивіться, під час такої великої війни ми продовжуємо жити та творити. Продовжуємо випускати книжки, бо Україна та українці — це крута історія. 

- Книжка народилася з гри. Тож у чому особливість гри «Лісові комерсанти»? 

- Особливість гри в тому, що там є певні персонажі, звірі, і кожен виконує свою роль. Є вовк і вовчиця, які працюють у податковій інспекції. Ведмідь і ведмедиця — вони банкіри. Є лис і лисичка — підприємці. Ідея в тому, щоб через цих персонажів дати дітям можливість отримати досвід, спробувати себе в різних ролях. Наприклад, коли діти грають вперше, їм взагалі не подобається роль лиса або лисички. Чому? Бо це єдині персонажі, в яких нема заробітної плати. Але вони отримують стартовий капітал, можуть розкрутитися і почати швидше заробляти гроші. І коли діти для себе це відкривають, вони стають у чергу за карткою підприємця. 

І це класно. Бо без підприємництва ми не розбудуємо українську економіку. Ми закладаємо такі глибокі сенси через прості дії. 

- Які конкретні фінансові або життєві концепції та навички ви намагалися прищепити дітям?

- Одну з них я вже сказав — це підприємництво. 

Друга важлива історія — це податки, тобто культура оподаткування. У нас її немає. У нас вже є культура донатів, а культури оподаткування поки що немає. Я постійно спілкуюся з дітьми і намагаюсь донести до них важливість і розуміння того, що у держави немає інших грошей. Є лише гроші платників податків. І якщо українська держава залишиться без грошей, ми не зможемо відбудувати те, що зараз руйнують. А друга складова — ще більш вагома. Розуміння, якщо я сплачую податки, то я можу впливати і на те, як вони використовуються.

І третій важливий момент стосується фінансової взаємодії. У нас гра дуже комунікативна. Бо гроші — це результат комунікації насправді. Тобто, якщо ми вміємо комунікувати між собою, розвиваємо стосунки, вміємо домовлятися і спільно щось робити, ми більше заробимо. І тому комунікації — це база для фінансового розвитку. 

- Поговорімо про героїв. Дуже класні персонажі, кожен зі своїм характером, позицією та історією. Як ви обирали цих тварин для виступу у ролі «комерсантів» і як, на вашу думку, вони відображають різні аспекти фінансової грамотності?

- Є певні стереотипні уявлення, які закарбувалися у пам’яті з інших дитячих казок. Наприклад, якщо лисичка, то вона хитра має бути. І я певною мірою намагаюся через казки дати інший погляд. Показати, що буває по-іншому, є інша точка зору. У нас досить багато моментів, які поляризують суспільство. І це дуже шкодить. Нам вкрай важливо навчитися домовлятися, спілкуватися, обговорювати та пояснювати свою позицію. І якщо ми не можемо подивитися з іншої точки зору, то на базі чого ми будемо домовлятися? 

В книзі дуже багато моментів, які несподівано відкривають того чи іншого персонажа. І от якраз на прикладі лиса і лисички я намагався донести ідею стосовно їх підприємливості, мудрості в рішеннях, певних корисних навичок. Може, саме тому їх вважають хитрими?

- Яка казка ваша улюблена і чому?

- Я не можу виділити лише одну. Про кожну казку у мене є або внутрішнє розуміння, чому це важливо, або життєва історія. 

Ну, наприклад, казка про удава та податки. Коли я запитую в дітей, що ж таке податки, я або зовсім не чую відповіді, бо вони не знають. Або чую, що це комунальні платежі — за газ, за електрику, за воду. Тому через казку про удава і податки я намагався показати зовсім іншу модель взаємодії з податковою інспекцією. 

Або казка про оленя та хліб. Цю історію підказали мої діти. Вони обожнюють хліб. І якось хтось із них сказав мені: «Оце б ще й вареників з хлібом». І з цього закрутилася ціла історія. 

- Чи є в книзі якісь приховані повчальні або філософські послання, які ви хотіли передати читачам?

- В кожній казці можна таке знайти. Я взагалі це вважаю найважливішим і найголовнішим — донести якісь важливі життєві речі. 

У нас система шкільної освіти не вчить дітей жити. Я намагаюсь виправити цю ситуацію і безпосередньо роблю це. Викладаю фінансову грамоту в школі. Це практичні курси про життя. Якщо дітей в школі навчити використовувати гроші правильно, вони потім все життя будуть користуватися цими навичками. Якщо дати основи підприємництва, вони принаймні знатимуть цю модель. 

Ми вчимося прораховувати ризики, готуватися до певних подій і долати різні перешкоди — ось ці життєві підказки та поради я намагаюся закласти в казки.

Далеко не з першого разу там все можна побачити, прочитати та зрозуміти. Тому дуже доречно ці казки читати по другому і навіть по третьому колу. Бо тільки так можна докопатися до цієї багатошаровості, яку я заклав.

- Чи планується продовження книжки?

- Буде спойлер :) До книжки «Лісові комерсанти» увійшли не всі з написаних казок. І я думав, що після цієї книжки ми видамо «Лісові комерсанти 2». Але коли книжка вийшла, я подивився на це зовсім іншими очима. І зрозумів, що дуже корисно українських дітей познайомити з українською географією та її мешканцями. 

В Україні, крім лісів, є степи, моря і гори. І класно розповісти дітям про те, що ж там відбувається, хто там живе та як вони між собою комунікують. Ідея в тому, щоб розширитися саме в цьому напрямку. Щоб з'явилися «Степові комерсанти», «Морські комерсанти», «Гірські комерсанти». 

- Які, на вашу думку, найбільші виклики та проблеми у вихованні фінансової грамотності? І як ваша книжка допомагає ці виклики вирішувати? 

- Дивіться, чому немає традиції спілкування про гроші? Бо батьки самі не розібралися в цій темі. Вони не знайшли відповіді на більшість запитань про те, як ефективно використовувати гроші. І відповідно, вони дітям цього розказати не можуть. 

Зараз Міністерство освіти та науки впровадило курс фінансової грамотності в українських школах. Затвердили програму, підручники, робочі зошити, посібники. Все є, але викладати нікому. І це ключова проблема. 

Так от, серед матеріалів до цього курсу є окремий посібник для батьків, діти яких у школі вивчають фінансову грамотність. І тепер, коли дитина прийде зі школи та почне щось розказувати про це, батьки зможуть комунікацію підтримати. Я, на жаль, вже неодноразово стикався з позицією, коли батьки не розуміють, навіщо дітям фінансова грамотність. 

Тобто цю проблему не вирішити, якщо окремо працювати лише з дітьми. Щоб був реальний результат, ми маємо працювати і з батьками також. 

- Які поради ви можете дати читачам? 

- Я дуже хочу звернути увагу на позитивні та негативні сенси, які можуть бути закладені в ту чи іншу книжку або гру. І як можуть впливати на дітей. Є гра «Монополія», вона побудована на стратегії «червоного океану» — ти маєш віджати, забрати, бути в жорсткій конкуренції. Зараз все змінилося. І з’явилася стратегія «блакитного океану», коли всім всього вистачає. Ти просто можеш займатися улюбленою справою, досягати успіхів, заробляти гроші, будувати кар'єру, бізнес і жити на своїй землі. Ця стратегія не про конкуренцію, а про комунікацію та взаємодію. І на ній побудована моя гра «Лісові комерсанти».

Обов'язково цікавтеся і читайте книжку перед тим, як дати її своїм дітям. Зверніть увагу, які сенси вона несе. Ми обираємо людей, з якими нам комфортно або не комфортно комунікувати. Так само ми маємо обирати книжки. Адже будь-який успіх — життєвий або фінансовий — пов'язаний з обізнаним поглядом на життя, з усвідомленим розумінням своїх дій. Тож будьте уважні до того, що читають і в які ігри грають ваші діти. 


 

Сподобалася стаття? Розкажіть друзям:
Поділитися: